Понеделник - Петък 9:00 - 18:00
 Какво е DPF филтър, защо е важен за нашият дизелов автомобил и често срещани проблеми

Какво е DPF филтър, защо е важен за нашият дизелов автомобил и често срещани проблеми

Задръстването на ДПФ филтъра е често срещан проблем в България и продължителното шофиране в това състояние може да доведе до редица проблеми на вашият автомобил, като неравномерно работене на двигателя, променен звук на автомобила, запушването на тези филтри е възможно да направи колата ви „по-мудна“, както и по сериозни повреди по ДВГ (прегоряла турбина, локални прегрявания по буталната група и др).

За да стане ясна нуждата от адекватна намеса при проблем с филтъра за твърди частици на един автомобил, е необходимо да бъде разяснена неговата функция, както и начинът на работа на технологията.

Какво е dpf филтър?

Всички съвременни дизелови автомобили имат филтър за твърди частици, обикновено наричан DPF филтър. Като правило, той е инсталиран след катализатора, и представлява керамичен брикет от пореста структура с тегло от 1,2 кг до 6 кг (в зависимост от автомобила). Неговата цел е задържането на твърдите неизгорели сажди в изгорелите газове.

Колко е експлоатационният му срок?

Обикновено експлоатационният живот на филтъра е в диапазон от 200 000  до 300 000 километра и не би трябвало да причинява проблеми при правилна експлоатация и поддръжка. Но често сме изправени пред факта, че филтърът не преминава и 30 хиляди километра.

Защо се случва това? Има няколко основни причини:

1. Неизправност на един или няколко компонента на филтъра (сензори), както и навлизането на масло в изпускателната система, поради износени сегменти, повишени картерни газове, теч от турбокомпресор, частично блокирал ЕГР КЛАПАН.
2.Физическо износване и / или повреда. Често поради многото изминати километри макар и километража да сочи друго или чести регенерации (основно при автомобили, които се шофират на къси разстояния)
3. Работа на автомобила при липса на режим на регенерация.

За третото и най-често срещаното ще говорим по-подробно.

Процедури за регенериране на филтъра

За правилна и продължителна работа на филтъра е необходима процедура за изгаряне на саждите (регенериране). Когато филтърът е запушен със сажди над определен процент, се стартира процедурата за изгаряне на филтъра. За успешното активиране, в автомобилът трябва да са изпълнени определени изисквания: наличие на гориво в резервоара, достигната оптимална температура, работещи подгревни свещи, както и модула за управление на подгревите и други, както и движение около 15-25 минути с равномерна скорост, когато двигателят е напълно загрят, тогава ако всички др. условия са изпълнени, температурата на отработените газове се повишава на 650-800 градуса и въгленовите сажди изгарят и биват изхвърлени.

Какво може да се направи при проблеми с DPF/FAP филтри?

Екипът на БМ АУТО работи по следния начин: Преди всичко трябва да се направи качествена диагностика с точно становище за възникналия проблем. От там и начина за решаването му. Възможните варианти са сервизна регенерация(ако това е възможно), след отстраняване на съществуващ проблем, ако това не е възможно преминаваме на механично почистване със специализирана машина с която разполага автосервиз БМ АУТО . При физически износен или разтопен филтър предлагаме и физическото му отстраняване и софтуерна намеса.

Автосервиз БМ АУТО предлага машинно почистване с предварителен анализ на степента на запушване, както и вероятната причина довела до запушването. След почистването на филтъра се прави и анализ процента остатъчни сажди.